آهنگ جدید

بیوگرافی آیدا ب ولز کی

جمعه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۰۴:۳۴ ب.ظ

آیدا ب ولز کی بود؟
ایدا ب. ولز یک روزنامه نگار ، تبعیض طلب و فمینیست آمریکایی آفریقایی تبار بود که در دهه 1890 یک صلیب ضد لاینچ را در ایالات متحده رهبری کرد. او در گروه هایی که برای عدالت آمریکایی آفریقایی آمریکایی تلاش می کنند ، یافت و به عنوان یکپارچه شد.

اوایل زندگی ، خانواده و آموزش و پرورش
ویلز در 16 ژوئیه 1862 در هالی اسپرینگز ، می سی سی پی متولد شد ، ویلزترین دختر جیمز و لیزی ولز بود. خانواده ولز و همچنین بقیه غلامان ایالات کنفدراسیون به لطف اعلامیه رهایی حدود شش ماه پس از تولد ایدا توسط اتحادیه آزاد شدند.

با زندگی در می سی سی پی به عنوان آمریکایی های آفریقایی ، آنها با تعصبات نژادی روبرو شدند و با قواعد و اعمال تبعیض آمیز محدود شدند.

والدین ولز در دوره بازسازی در حزب جمهوریخواه فعال بودند. پدر وی ، جیمز ، در انجمن کمک های فریدمن مشارکت داشت و به راه اندازی دانشگاه شاو ، مدرسه ای برای بردگان تازه آزاد شده (کالج زنگ امروزی) ، کمک کرد و در اولین هیئت امنا خدمت کرد.

در دانشگاه شاو بود که ولز تحصیلات اولیه خود را دریافت کرد. با این حال ، در سن 16 سالگی ، هنگامی که فاجعه خانواده خود را مورد اصابت قرار داد ، مجبور به کنار کشیدن شد. هر دو والدین و یکی از خواهران و برادرانش در اثر شیوع تب زرد جان باختند و ولز را رها کردند تا از سایر خواهران و برادران خود مراقبت کند. وی که همیشه ماهر بوده ، یک مدیر مدرسه کشور در این نزدیکی را متقاعد کرده است که 18 سال دارد و به عنوان معلم به کار اشتغال داشت.

در سال 1882 ، ولز به همراه خواهرانش به ممفیس ، تنسی نقل مکان کرد تا با یک عمه زندگی کند. برادران او کار را به عنوان کارآموز نجار پیدا کردند. مدتی ، ولز تحصیلات خود را در دانشگاه فیسک در نشویل ادامه داد.


روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی
ولز در مورد موضوعات نژاد و سیاست در جنوب نوشت. تعدادی از مقالات وی در روزنامه ها و نشریات سیاه تحت عنوان "Iola" منتشر شد. سرانجام ولز صاحب گفتار و ممبران آزاد ممفیس و بعداً از گفتار آزاد شد.

در یک قطار سرنوشت ساز قطار از ممفیس به نشویل ، در ماه مه 1884 ، ولز به نقطه عطف شخصی رسید که منجر به فعال شدن وی شد. وی پس از خرید بلیط قطار درجه یک ، هنگامی که خدمه قطار به وی دستور دادند که برای اتومبیل های آمریکایی آفریقایی حرکت کند ، عصبانی شدند. او به طور اصولی امتناع کرد.

در حالی که ولز به زور از قطار خارج شد ، یکی از مردان حاضر در دست را گاز گرفت. او از راه آهن شکایت کرد و در یک پرونده دادگاه ، 500 دلار از تسویه حساب به دست آورد. این تصمیم بعدا توسط دیوان عالی تنسی لغو شد. این بی عدالتی باعث شد که ولز قلم را برداشته و بنویسد.

ولز همچنین در حالی که به عنوان روزنامه نگار و ناشر کار می کرد ، در یک مدرسه عمومی جداگانه در ممفیس نیز به عنوان معلم فعالیت داشت. او به یک منتقد آواز از وضعیت مدارس سیاهپوستان در شهر تبدیل شد. در سال 1891 به دلیل این حملات از کار خود اخراج شد. وی پس از قتل یک دوست و دو همکار تجاری وی ، یک دلیل دیگر را بر عهده گرفت.


فعال ضد لاینچ
یک آواز در ممفیس ولز را تحریک کرد و باعث شد او در سال 1892 یک کارزار ضد لاینچ را آغاز کند. سه مرد آمریکایی آفریقایی تبار - تام ماس ، کالوین مک داوول و ویل استوارت - یک فروشگاه مواد غذایی را تأسیس کردند. تجارت جدید آنها مشتریان را از یک فروشگاه سفید در محله دور کرد و صاحب فروشگاه سفید و حامیان وی در چند نوبت با این سه مرد درگیری کردند.

یک شب ، ماس و سایرین از فروشگاه خود در برابر حمله محافظت کردند و در نهایت به تیراندازی چند تن از وندالهای سفید پایان دادند. آنها دستگیر و به زندان آورده شدند ، اما فرصتی برای دفاع از خود در برابر اتهامات نداشتند. یک اوباش لینچ آنها را از سلولهای خود گرفت و آنها را به قتل رساند.

ولز مقالاتی را در روزنامه نوشت که در آن لینک کردن دوستش و مرگ غیرقانونی دیگر آمریکایی های آفریقایی تبخیر شده است. او زندگی خود را در معرض خطر قرار داد و دو ماه را در سفر به جنوب گذراند و اطلاعات دیگری را درمورد سایر حوادث لاینچ جمع کرد.

به نظر می رسید یکی از سرمقاله ها برخی از سفید پوستان شهر را به لبه سوق می دهد. اوباشى به دفتر روزنامه او حمله کرد و تمام تجهیزات او را از بین برد. خوشبختانه ، ولز در آن زمان به نیویورک سیتی سفر کرده بود. به او اخطار داده شد که اگر او به ممفیس برگردد ، کشته خواهد شد.

با ماندن در شمال ، ولز گزارشی عمیق از لاینچ در آمریکا برای دوره نیویورک نوشت ، یک روزنامه آفریقایی آمریکایی که توسط برده سابق T. Thomas Fortune اداره می شد.

بارگیری کارت شناسه BIOGRAPHY'A IDA B. WELLS

کارت واقعیت Ida B. Wells
'یک رکورد قرمز'
در سال 1893 ، Wells یک Red Record را منتشر کرد ، که یک آزمایش شخصی از لینچینگ در آمریکا بود.

در آن سال ، ولز در خارج از کشور سخنرانی کرد تا از علت خود در بین سفید پوستان با اصلاحات حمایت کند. پس از ممنوعیت حضور در غرفه داران آفریقایی آمریکایی در نمایشگاه کلمبیای جهان در سال 1893 ، وی جزوه ای را با عنوان "دلیل عدم حضور آمریکایی رنگی در نمایشگاه کلمبیای جهان" منتشر و به گردش درآورد. تلاش ولز توسط بردگی مشهور برچیده شده و آزادی بخش فردریک داگلاس و وکیل و سردبیر فردیناند بارنت تأمین و پشتیبانی شد.

در سال 1898 ، ولز کارزار ضد لاینچینگ خود را به کاخ سفید آورد و اعتراض خود را در واشنگتن ، دی سی انجام داد و خواستار پرزیدنت ویلیام مک کینلی شد.

  • محمدرضا ادهمی