آهنگ جدید

بیوگرافی گرت مورگان کی

چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱ ق.ظ

گرت مورگان کی بود؟
تنها با تحصیلات ابتدایی ، گرت مورگان ، در 4 مارس 1877 در کنتاکی متولد شد ، فعالیت خود را به عنوان مکانیک چرخ خیاطی آغاز کرد. وی در ادامه به اختراع چندین اختراع از جمله دستگاه چرخ خیاطی بهبود یافته و سیگنال راهنمایی و رانندگی ، محصول صاف کننده مو و دستگاه تنفسی پرداخت که بعداً طرح مورد نیاز برای ماسک های گاز WWI را فراهم می کند. این مخترع در 27 ژوئیه 1963 در کلیولند ، اوهایو درگذشت.

اوایل زندگی
گرت مورگان در 4 مارس 1877 در پاریس ، کنتاکی متولد شد و هفتمین از 11 کودک بود. مادرش الیزابت رید تبار هند و آفریقا و دختر وزیر باپتیست بود. پدر وی ، سیدنی ، برده سابق آزاد شده در سال 1863 ، فرزند جان هانت مورگان ، سرهنگ کنفدراسیون بود. میراث نژاد مختلط گرت مورگان در بزرگسالان در معاملات تجاری وی نقش ایفا می کند.

هنگامی که مورگان در اواسط نوجوانی بود ، برای جستجوی کار به سینسیناتی ، اوهایو نقل مکان کرد و آن را به عنوان یک دستیار صاحب زمین ثروتمند پیدا کرد. اگرچه او فقط تحصیلات ابتدایی را به پایان رساند ، اما مورگان توانست هزینه های بیشتری را از یک مدرس خصوصی بپردازد. اما مشاغل موجود در چندین کارخانه چرخ خیاطی این بود که به زودی تصور او را بگیرند و آینده خود را تعیین کنند. با یادگیری کار درونی ماشین ها و چگونگی تعمیر آنها ، مورگان ثبت اختراع برای یک چرخ خیاطی پیشرفته را بدست آورد و تجارت تعمیرات خود را افتتاح کرد.


تجارت مورگان موفقیت آمیز بود و این امکان را به وی داد تا با زنی باواریایی به نام ماری آن هاسک ازدواج کند و خود را در کلیولند مستقر کند. (او و همسرش در طول ازدواجشان سه پسر داشتند.)

GA. شرکت پالایش مو مورگان
پس از حرکت موفقیت تجاری وی ، چرخ خیاطی با ثبت اختراع مورگان به زودی راهی برای آزادی مالی وی هموار می شود ، هرچند به روشی نسبتاً غیرقابل توصیف: در سال 1909 مورگان با کار خیاطی در فروشگاه خیاطی تازه افتتاح شده خود کار می کرد - کاری که او باز کرده بود. با همسر ماری ، که به عنوان یک خیاطی تجربه کرده بود - هنگامی که با پارچه پشمی که توسط یک سوزن چرخ خیاطی سوزانده شده بود روبرو شد. در آن زمان از زمانی که سوزن های چرخ خیاطی با چنین سرعتی زیاد دویدند ، یک مشکل رایج بود. به امید کاهش مشکل ، مورگان در تلاش برای کاهش اصطکاک ایجاد شده توسط سوزن ، با استفاده از یک ماده شیمیایی شیمیایی را آزمایش کرد و متعاقباً متوجه شد که موهای پارچه تنگ تر است.

مورگان پس از تلاش برای یافتن راه حل خود برای تأثیرگذاری خوب روی خز سگ همسایه ، آزمایش مزخرف را بر روی خود آزمایش کرد. وقتی این کار انجام شد ، او به سرعت G.A را تأسیس کرد. شرکت پالایش مو مورگان و فروش این کرم به آمریکایی های آفریقایی تبار. این شرکت فوق العاده موفق بود ، امنیت مالی مورگان را به همراه داشت و به وی اجازه می داد علایق دیگر را دنبال کند.


دستگاه تنفس
در سال 1914 ، مورگان دستگاه تنفسی یا "هود ایمنی" را به ثبت رساند و با استفاده از دود ، گازها و سایر آلاینده ها ، تجربه تنفس ایمن تری در اختیار مصرف کنندگان خود قرار داد. مورگان به سختی تلاش کرد تا دستگاه را به بازار عرضه کند ، مخصوصاً در بخش های آتش نشانی ، که اغلب شخصاً قابلیت اطمینان در آتش سوزی را نشان می داد. دستگاه تنفس مورگان به عنوان اولین و پیشرو ماسک های گازی مورد استفاده در جنگ جهانی اول تبدیل شد و از سربازان در برابر گاز سمی که در جنگ استفاده می شود محافظت می کند. این اختراع در دومین نمایشگاه بین المللی ایمنی و بهداشت در شهر نیویورک به او جایزه اول را بدست آورد.

برخی از مقاومت در برابر دستگاه های مورگان در میان خریداران ، به ویژه در جنوب ، جایی که تنش های نژادی علیرغم پیشرفت در حقوق آمریکایی های آفریقایی همچنان قابل لمس بود ، وجود داشت. مورگان در تلاش برای خنثی کردن مقاومت در برابر محصولات خود ، یک بازیگر سفید پوست را استخدام کرد تا در زمان ارائه دستگاه تنفس خود به عنوان "مخترع" ظاهر شود. مورگان به عنوان راه انداز مخترع ، مبدل به عنوان یک مرد بومی آمریکایی به نام "بزرگ رئیس میسون" مطرح می شود و با پوشیدن کاپوت خود ، وارد مناطقی می شود که غیر از این برای تنفس نا امن است. تاکتیک موفقیت آمیز بود؛ فروش این وسیله بویژه از طرف آتش نشانان و امدادگران امری سریع و سریع بوده است.

انفجار تونل کلیولند
در سال 1916 ، شهر کلیولند در حال حفاری یک تونل جدید در زیر دریاچه اری برای تامین آب شیرین بود. کارگران به جیب بنزین برخوردند که منجر به انفجار بزرگی شد و کارگران زیرزمینی را در میان دود و غبار مضر و خفه کننده به دام انداخت. هنگامی که مورگان از انفجار شنید ، او و برادرش دستگاههای تنفسی را راه انداختند ، راهی تونل شدند و هرچه سریعتر وارد شدند. قبل از خاتمه تلاش نجات ، برادران موفق به نجات جان دو نفر و چهار جسد شدند.

علیرغم تلاشهای قهرمانانه وی ، تبلیغاتی که مورگان از این حادثه بدست آورد ، به فروش آسیب رساند. اکنون مردم کاملاً آگاه بودند که مورگان آمریکایی آفریقایی است و بسیاری از خرید محصولات وی خودداری کردند. علاوه بر این به ضرر ، نه مخترع و نه برادرش بخاطر تلاشهای قهرمانانه خود در دریاچه اری کاملاً شناخته نشدند - احتمالاً اثر دیگری از تبعیض نژادی. مورگان به خاطر تلاش هایش برای دریافت مدال کارنگی انتخاب شد ، اما در نهایت برای دریافت این جایزه انتخاب نشد. علاوه بر این ، برخی گزارش ها از انفجار ، دیگران را به عنوان امدادگران معرفی کردند.

  • محمدرضا ادهمی