آهنگ جدید

بیوگرافی دبیلیو ای بی دو بویس

يكشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹ ق.ظ

Who W.E.B. دو بوئیس؟
محقق و فعال W.E.B. Du Bois اولین آفریقایی آمریکایی شد که موفق به اخذ مدرک دکترا شد. از دانشگاه هاروارد در سال 1895. او به طور گسترده نوشت و معروف ترین سخنگوی حقوق آفریقایی آمریکایی در نیمه اول قرن بیستم بود. Du Bois در سال 1909 با همکاری انجمن ملی پیشرفت افراد رنگین (NAACP) تأسیس کرد.

سنین جوانی و تحصیل
ویلیام ادوارد بورگارت دو بوئیس ، معروف تر به W.E.B. دو بوئیس ، در 23 فوریه 1868 در گریت بارینگتون ، ماساچوست متولد شد.

دو Bois در حالی که در یک شهر عمدتا سفید پوست آمریکایی بزرگ شده بود ، خود را به عنوان مولاتو معرفی کرد ، اما آزادانه در مدرسه با سفید پوستان شرکت می کرد و با اشتیاق در تحصیلات دانشگاهی توسط معلمان سفیدپوست خود حمایت می شد.

در سال 1885 ، برای شرکت در دانشگاه فیسک به نشویل ، تنسی نقل مکان کرد. در آنجا بود که او برای اولین بار با قوانین جیم کرو روبرو شد. برای اولین بار ، او تجزیه و تحلیل مشکلات عمیق نژادپرستی آمریکایی را آغاز کرد.

دو بوئیز پس از کسب مدرک لیسانس خود در فیسک ، وارد دانشگاه هاروارد شد. او با پول از مشاغل تابستانی ، بورس های تحصیلی و وام از دوستان ، راه خود را پرداخت. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد ، وی برای یک برنامه تحصیل در خارج از کشور در دانشگاه برلین انتخاب شد.

در حالی که یک دانش آموز در آلمان بود ، با برخی از برجسته ترین دانشمندان علوم اجتماعی روزگار خود تحصیل کرد و در معرض دیدگاه های سیاسی قرار گرفت که از آن برای ادامه زندگی خود دفاع می کرد.


دکتری دانشگاه هاروارد
Du Bois اولین آفریقایی آمریکایی شد که موفق به اخذ مدرک دکترا شد. از دانشگاه هاروارد در سال 1895.

وی در ادامه به عنوان دانشجوی دکترا در Friedrich-Wilhelms-Universität (اکنون هومبولتت-دانشگاه) ثبت نام کرد. وی از ده ها سال بعد ، در سال 1958 ، مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد.

نوشتن و فعال سازی
دو بوئیز مطالعه برجسته خود را منتشر کرد - اولین مطالعه موردی در یک جامعه آمریکایی آفریقایی - Philadelphia Negro: A Social Study (1899) ، که نشانگر آغاز فعالیت گسترده نویسندگی وی است.

در مطالعه ، او عبارت "دهم با استعداد" را برگزید ، اصطلاحی که احتمال یکی از 10 مرد سیاه پوست رهبر نژاد خود را توصیف می کرد.


W.E.B. Du Bois و بوکر T. واشنگتن
هنگامی که به عنوان استاد دانشگاه آتلانتا کار می کرد ، دوی بوئیس وقتی که علناً مخالفت با "سازش آتلانتا" با بوکر تی. واشنگتن را نشان داد ، توافق شد که ادعا می کرد که آموزش حرفه ای برای سیاهپوستان از مزایای اجتماعی مانند آموزش عالی یا برای آنها با ارزش تر است. دفتر سیاسی

دو بوئیس از واشنگتن انتقاد کرد که خواستار برابری کامل برای آمریکایی های آفریقایی تبار نیست ، همانطور که در اصلاحیه چهاردهم اعطا شد. Du Bois با آنچه که معتقد بود یک استراتژی فرومایه است ، مبارزه کرد و متعاقباً به عنوان سخنگوی حقوق کامل و برابر در هر قلمرو زندگی یک شخص درآمد.

بارگیری BIOGRAPHY'S W.E.B. کارت FACT DU BOIS

W.E.B. دو بوئیس
"روح افراد سیاه"
در سال 1903 ، دو بوئیس یک اثر اصلی به نام "روحهای سیاه" ، مجموعه ای از 14 مقاله منتشر کرد. در سالهای بعد ، وی با جدیت مخالفت با ایده برتر بودن بیولوژیکی سفید و حمایت صوتی از حقوق زنان بود.

در سال 1909 ، دو بوئیس انجمن ملی پیشرفت افراد رنگین (NAACP) را بنیان نهاد و به عنوان سردبیر مجله ماهانه خود با نام "بحران" فعالیت کرد.

پان آفریقایی
دو بوئیس ، طرفدار پان آفریقا ، به سازماندهی چندین کنگره پان-آفریقایی برای آزادسازی مستعمرات آفریقایی از قدرت های اروپایی کمک کرد.

مرگ
Du Bois در 27 اوت سال 1963 درگذشت - یک روز قبل از سخنرانی مارتین لوتر کینگ جونیور در مارس واشنگتن - در سن 95 سالگی ، در آکرای غنا ، ضمن سخنرانی در "رویا رویایی" داشت ، در حالی که مشغول کار بر روی دائره المعارف عمومی بود.

  • محمدرضا ادهمی