آهنگ جدید

بیوگرافی مسی سی جیمیسون

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶ ب.ظ

مسی سی جیمیسون کیست؟
Mae C. Jemison یک فضانورد و پزشک آمریکایی است که ، در 4 ژوئن 1987 ، اولین زن آمریکایی آفریقایی تبار شد که در برنامه آموزش فضانوردان ناسا پذیرفته شد. در 12 سپتامبر 1992 ، جمیسون سرانجام با شش فضانورد دیگر در داخل Endeavor در مأموریت STS47 پرواز کرد و به اولین زن آمریکایی آفریقایی تبار تبدیل شد. جمیسون به رسمیت از موفقیت های خود ، چندین جایزه و دکترای افتخاری دریافت کرده است.

سنین جوانی و تحصیل
جمیسون در 17 اکتبر 1956 در دکاتور ، آلاباما بدنیا آمد. او کوچکترین فرزند چارلی جمیسون ، بام و نجار و دوروتی (گرین) جمیسون ، معلم مدرسه ابتدایی است. خواهرش آدا جمیسون بولاک روانپزشک کودک شد و برادرش چارلز جمیسون یک کارگزار املاک و مستغلات است.

خانواده جمیسون برای بهره‌مندی از فرصتهای آموزشی بهتر به شیکاگو ، ایلینویز نقل مکان کردند و از همین شهر است که او را زادگاه خود می نامند.

در طی سالهای اولیه تحصیل ، والدین جمیسون از استعدادها و توانایی های او حمایت و تشویق می کردند و او زمان قابل توجهی را در کتابخانه مدرسه می گذراند و در مورد همه جوانب علمی ، به ویژه نجوم می خواند.

در دوران حضور در دبیرستان پارک مورگان ، وی متقاعد شد که می خواهد حرفه ای را در مهندسی زیست پزشکی دنبال کند. هنگامی که در سال 1973 به عنوان یک دانشجوی افتخاری تحصیلات عالی فارغ التحصیل شد ، وی با دریافت بورسیه ملی پیشرفت تحصیلی وارد دانشگاه استانفورد شد.

جمیسون در دوران دبیرستان ، درگیر فعالیتهای فوق برنامه در استنفورد ، از جمله تولید رقص و تئاتر بود و به عنوان رئیس اتحادیه دانش آموزان سیاه مشغول خدمت بود. وی در سال 1977 لیسانس علوم مهندسی شیمی را از این دانشگاه دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی ، وارد کالج پزشکی دانشگاه کرنل شد و در طی سالهای حضور در آنجا ، با تحصیل در کوبا و کنیا و کار در یک پناهنده کامبوجی ، زمان یافت تا افق خود را گسترش دهد. اردوگاه در تایلند.

شغل به عنوان پزشک پزشکی
بعد از اینکه جیمیسون دکترای خود را در سال 1981 به دست آورد ، در مرکز لس آنجلس / دانشگاه مرکز پزشکی کالیفرنیای جنوبی کارآموخت و بعداً به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار شد. برای دو سال و نیم دیگر ، او افسر پزشکی سپاه صلح برای سیرالئون و لیبریا بود که در آنجا نیز تدریس و تحقیقات پزشکی انجام داد.

جمیسون پس از بازگشت به ایالات متحده در سال 1985 ، تغییر شغلی ایجاد کرد و تصمیم گرفت رویایی را که مدت طولانی از آن تغذیه کرده بود دنبال کند: در ماه اکتبر ، وی برای پذیرش در برنامه آموزش فضانوردان ناسا درخواست کرد. فاجعه چلنجر در ژانویه 1986 روند انتخاب را به تأخیر انداخت ، اما هنگامی که او یک سال بعد مجدداً جواب داد ، جمیسون یکی از 15 نامزد انتخاب شده از یک حوزه حدود 2000 انتخاب شد.

مای سی جمیسون
مای سی جمیسون

عکس: حسن نیت ارائه می دهد ناسا ، [دامنه عمومی] از طریق ویکی مدیا

اولین فضانورد زن آفریقایی آمریکایی
در 4 ژوئن 1987 ، جمیسون اولین زن آمریکایی آفریقایی تبار بود که در برنامه آموزش فضانوردان ناسا پذیرفته شد. وی پس از گذشت بیش از یک سال آموزش ، نخستین فضانورد زن آفریقایی آمریکایی شد و عنوان متخصص ماموریت علمی را بدست آورد - شغلی که باعث می شود وی مسئول انجام آزمایش های علمی مرتبط با خدمه در شاتل فضایی باشد.

هنگامی که جمیسون سرانجام در 12 سپتامبر 1992 به همراه شش فضانورد دیگر با حضور در Endeavor در مأموریت STS47 به فضا پرواز کرد ، او اولین زن آمریکایی آفریقایی تبار در فضا شد.

در طی هشت روز حضور در فضا ، جیمیسون آزمایشاتی در مورد بی وزنی و بیماری حرکتی روی خدمه و خودش انجام داد. در کل ، او بیش از 190 ساعت در فضا را قبل از بازگشت به زمین در 20 سپتامبر 1992 گذراند. در پی پرواز تاریخی خود ، جمیسون متذکر شد که جامعه باید بفهمد که در صورت فرصت ، زنان و اعضای دیگر اقلیت های اقلیت چقدر می توانند کمک کنند.

افتخارات
جمیسون به رسمیت شناختن دستاوردهای خود ، تعدادی از مدرک دکترای افتخاری ، جوایز علوم و فناوری Essence 1988 ، جایزه سیاه دستیابی ابونی در 1992 و یک بورس تحصیلی مونتگومری را از کالج دارتموث در سال 1993 دریافت کرد. او همچنین به عنوان گاما سیگما گاما نامگذاری شد. زن سال در سال 1990. در سال 1992 ، آکادمی Mae C. Jemison ، یک مدرسه جایگزین عمومی در دیترویت ، میشیگان ، به نام وی نامگذاری شد.

جمیسون عضو چندین سازمان برجسته از جمله انجمن پزشکی آمریکایی ، انجمن شیمیایی آمریکا و انجمن پیشرفت آمریکا در علم آمریکا بوده است و وی از سال 1990 تا 1992 در هیئت مدیره بنیاد جهانی Sickle Cell خدمت کرده است. همچنین به عنوان عضو کمیته مشاوره در مسابقه جغرافیای اکسپرس آمریکا و عضو هیئت مدیره افتخاری مرکز پیشگیری از سوء تغذیه کودکان خدمت کرده است.

شغل بعد از ناسا
جمیسون پس از ترک جسد فضانوردان در مارس 1993 ، بورس تحصیلی را در دارتموث پذیرفت. او همچنین گروه جمیسون را تاسیس کرد ، شرکتی که به دنبال تحقیق ، توسعه و بازاریابی فناوری های پیشرفته است.

  • محمدرضا ادهمی